Blair Hedges professzor, a Pennsylvania Egyetem munkatrsa s Nicolas Vidal doktorandus a Biology Letters legfrissebb szmban arrl szmolnak be, hogy genetikai vizsglatok alapjn egyrtelmen kimutathat: a kgyk sei szrazfldi llatok voltak. "Ez a kvetkeztets megersti az evolcibiolgia egyik ltalnos tendencijt, ugyanakkor a hllkrl folytatott gondolkods szz ves hagyomnyval szll szembe" - nyilatkozta Hedges.
Az els ngylb llnyek (tetrapodk) mintegy 365 milli vvel ezeltt jelentek meg a szrazfldeken. Ksbb szmos csoport visszatrt a tengerbe, kztk a mai delfinek s blnk sei is: a vgtagjaik uszonyokk alakultak t.
A kgykkal foglalkoz szakembereket (herpetolgusokat) azonban rgta megosztja a kgyk eredetnek krdse. Egyesek gy vlik, hogy a kgyk szrazfdi gykokbl fejldtek ki; az talakuls clja az elmlet szerint az lett volna, hogy lbak nlkl knnyebben tfurakodhassanak a talajban lv lyukakon s nylsokon. Msok azonban gy gondoljk, hogy a kgyk a Mososaurus shllcsaldhoz tartoz fajokbl alakultak ki, amelyek vzben l gykok voltak, s egy "msodik partraszllssal" alapoztk meg a kgyk rendjnek kialakulst.
A "vzikgy-elmlet" leginkbb a kgyk s a varnuszok kztti fizikai hasonlsgra tmaszkodik. A varnuszok kz tartozik pldul a Komodi varnusz - vagy kzkelet nevn a Komodi srkny - a Mososauruszok legkzelebbi l rokona.
"A varnuszoknak is hossz, vills nyelvk van, mrpedig nem sok ms gyk rendelkezik ilyen nyelvfelptssel. Testk alakja hosszks, egszen kgyszer. llkapcsaik kifejezetten nagyok, s a kgyk llkapcsaira hasonltanak.
Az anatmiai alapokon ll elmlet ellenrzse rdekben Vidal s Hedges 17 kgycsald (sszesen 25 ltezik) s mind a 19 gykcsald DNS-mintit sszehasonltotta. Eredmnyeik szerint a kgyk genetikai llomnya sokkal inkbb hasonlt a szrazfldi gykokra, mint a varnuszokra - ez viszont ers bizonytk a szrazfldi evolci elmlete mellett.
"Az elmlt t vben tbben is nyilatkoztk pp a DNS-szekvencik vizsglata alapjn azt, hogy a kgyk kapcsolatban llnak a varnuszokkal. De ezen esetek kztt egy sem akadt, amelyik valamennyi gykcsald rktanyagt megvizsgltk volna, gy elmondhat, hogy nem vettk figyelembe az sszes adatot" - jegyezte meg Hedges.
Kgy a trtnelemben s a vallsban
si, sokoldalan rtelmezhet jelkp. Kultrnk igen ellentmondsosan, gyakran igencsak mostohn bnt e pikkelyes csszmszval. A kgyk htrnyos megtlshez ersen hozzjrult a bibliai Genezis-trtnet kgyja, amit az sgonosszal azonostottak. Ezrt lett mesinkben a kgy a boszorknyok egyik kedvenc ksrje, fzeteinek "alapanyaga".
A Bibliban a Paradicsom ksrtjeknt, mint Stnnal, a vdaskods s ellenszegls angyalval tallkozhatunk vele.
A kgy pedig ravaszabb volt minden mezei llatnl, melyet az risten alkotott. Ezt krdezte az asszonytl: Csakugyan azt mondta Isten, hogy a kert egyetlen fjrl sem ehettek? Az asszony gy felelt a kgynak: A kert finak gymlcsbl ehetnk, csak annak a fnak gymlcsrl, amely a kert kzepn van, mondta Isten: Nem ehettek abbl, ne is rintstek, mert meghaltok. De a kgy ezt a mondta az asszonynak: Dehogy haltok meg! Hanem jl tudja Isten, hogy ha esztek belle, megnylik a szemetek, s olyanok lesztek, mint az Isten: tudni fogjtok, mi a j, s mi a rossz.
Bntetst azonban a kgy sem kerlheti el:
Akkor ezt mondta az risten a kgynak: Mivel ezt tetted, tkozott lgy minden llat s minden mezei vad kzt: hasadon jrj, s port egyl egsz letedben. Ellensgeskedst tmasztok kzted s az asszony kzt, a te utdod s az utdja kzt: a fejedet tapossa, te meg a sarkt mardosod.
Desmond Morris azonban egy rdekes tnyre hvja fel bibliai incidensnkkel kapcsolatban a figyelmet. A Bibliban szerepl kgy tulajdonkppen "egy darabka kdolt trtnelem". A kgy, mint az egyiptomi birodalom egyik si szimbluma gy jelenik itt meg, mint a "gonosz", aki elveszejti a szegny dmot s vt, rks robotba hajtva ket. Taln az egyiptomi fogsgot kdolta ekkppen a mtosz?
Azonban nemcsak a tuds fjn, de a gygyszertrak cgtbljn is ott tekereg a kgy! Az egszsg grg istennje, Hygeia kezbl nem hinyozhat ez a kultrkrnkben meglehetsen rosszul "menedzselt" jszg. Ott azonban ppen, hogy a gygyts szimbluma lett. A kgymreg, mint minden ms mreg is, kis mennyisgben gygyhats lehet. A Hygeihoz hasonl gygyt s fldistennk nlklzhetetlen trsa, a kgy egyes npeknl a termkenysg szimbluma lett.
Hogy mennyire nem egysges a kgy jelkpnek megtlse, arra lljon itt egy plda a mr emltett Biblibl, ahol nem a sttsg erivel azonosul a csszmsz. Egy helytt Mzes trtnetben is tallkozhatunk a kgyval, ott azonban a bizonyossg s a csoda eszkze lesz. Mzes botjt kpes tvltoztatni kgyv, hogy e csodattellel gyzze meg a hitetlenkedket.
A kgyt egszen ms oldalrl ismerhetjk meg a germn mitolgiban, ahol is a vilgot krltekerg, nnn farkba harap uroborosz-kgy az nmagba fordul idt, az rk krforgst jelkpezi. A delphoi jsdban ugyancsak egy kgy fondik a felgyel papn, Pthia szkre. Pthon a jsn hromlb szke kr csavarodik. A jsda kgyjt egy jabb gygyt s betegsg-isten, Apolln nyilazza majd le: isteni genercivlts, a matriarchtus (Gaia s a kgyistennk - valamennyien si termkenysg-istennk!) hanyatlsnak kort jelzi ez.
A blcs kgy delejez figurja a XX. szzadi vilgirodalomban is megelevenedik, mgpedig Kipling Dzsungel knyvben, mint K.
A grg mitolgiban szintn fel-feltnedezik a kgy. Mindjrt ott is van a pokoli knokba feszl Laokoon-csoport, amit egy, a tengerbl elksz kgy lelse tart hallos fogsgban. A trjai hbor utols felvonsnak lehetnk szemtani. Laokoon, Apolln papja az egyetlen a trjaiak kzl, aki ellenzi, hogy a falovat, Odsszeusz ktes ajndkt a vros falain bellre vigyk. Az akhjok gyzelme azonban mr kezdettl eldnttt tny: meg van rva a sors Nagyknyvben. Ez ellen -tudjuk - mg az istenek is tehetetlenek. k is legfeljebb csak elsegthetik a Vgzet "fatalista" munkjt. gy tesz ezzel Athn is, aki kt tengeri kgyt kld Laokoonra, hogy bel fojtsk a szt.
A grg mtoszban a bosszlls eszkze lett gy a kgy. A sumr mitolgiban ismt a beteljest sors fegyverv vlik. Gilgames trtnetben az rklet titkt frksz kirlyfitl rabolja majd el a csods fvet, megfosztva ezzel a halhatatlansgtl. Bartja halla dbbenti r Gilgames kirlyfit arra, hogy br ktharmadrszt isten, de emberekhez kti haland volta. Ekkor indul, hogy megkeresse a halandsg "ellenszert". A halhatatlan "sumr No", Um-Napisti adja neki az rklet fvt. Gilgames azonban, mieltt mg halhatatlann tenn, lerakja a fvet a foly partjn, maga kzben lefrdik. Ekkor jn a kgy, s lopja el a fvet, "krszletre" krhoztatva Gilgamest. A sorsa beteljesedik.
Az irodalom lapjain msutt bjos kgykkal is tallkozhatunk. Ilyen E.T. A. Hoffmann Arany virgcserepnek Serpentinja. Az irracionalits harmonikus s deni vilgban (Paradicsom) a zld kgycskk a "tiszta kristlycsengetty hrmas hangzatn" szlalnak meg, a mess vilg tklyt fejezve gy ki. A regnyben megelevenedik egyttal egy si mtosz romantikus feldolgozsa is. Eszerint a szalamandrk fejedelme szerelmes lett a zld kgyba, aki egy liliom lnya volt. Br intik t, de a szalamandra rlt szerelmben mgis megleli a kgyt, mire az hamuv vlik, majd szrnyas lnyknt feltmad. A szalamandra dhs fjdalmban feldlja a kertet, ahonnan kizetik. Szerelmvel s lenyaival csak akkor tallkozhat jra, ha az egyik kgycskba szerelmes lesz egy ifj, s felgerjed bennk a vgy a tvoli csods orszg fel.
A trtnet nem ms, mint a bibliai teremtstrtnet egy vltozata - azonban ebben az esetben a kgy nem a bnre csbt, hanem a megvlt szerelem/szeretet hrnke. |